De nieuwe foto’s van Mathilde zijn mooi!

Het is niet van mijn gewoonte om mijn ongezouten mening te geven over het werk van andere fotografen of de polemiek daar rond maar deze keer kan ik het me niet laten!

Vandaag kopt onder andere De StandaardFoto’s Mathilde zijn onnatuurlijk door ‘lichteffecten’“.

Onnatuurlijk? Lichteffecten?

Nu breekt mijn klomp! Eindelijk wordt Mathilde mooi gefotografeerd (het werk van Olivier Polet even buiten beschouwing gelaten) en dan hoor je deze commentaren.

Moeten we als fotograaf dan allemaal de boel plat flitsen? Mogen we geen schaduw meer creëren?
Volgens de overlevering is fotografie nog steeds schrijven met licht en dat impliceert ook dan er schaduwen zijn.

Mijn hoed af voor Michel Gronemberger die hier knap werk aflevert. Mathilde stráált gewoon op de foto’s. Hij speelt met de lichtopstelling in navolging van de traditie van Studio Harcourt.
Ik citeer hem even: “Een veertigste verjaardag is belangrijk in het leven van een man of een vrouw. Daarom wilde ik aan mijn foto’s een klassevolle, vrouwelijke stijl geven, die de elegantie van de prinses toont. Geen decor, alleen het zuivere wit van mijn studio waar ik ging schilderen met lichtbronnen”. (citaat op De Standaard)
Zo hoort het ook te zijn, bedankt voor de verademing! Ik voel me geïnspireerd.

Een collega-fotograaf (op facebook) zag ook duidelijk waar hij de mosterd gehaald had en suggereerde dat de prinses ook dadelijk naar Parijs kon gegaan zijn, maar ik vrees dat de prijs daarvan niet binnen haar dotatie paste🙂

Je kan de foto’s van Michel Gronemberger bekijken op zijn blog, inclusief het verhaal.

Met dank aan Tim De Backer voor de website & correcte spelling van “Michel Gronemberger”. Bij de Standaard mogen zijn naam eens leren juist spellen, of heeft een krant niet evenveel te zien met spelling als fotografie met licht?😉

Geef een reactie

