Reportageflitsers en grote modifiers

40cm beauty dish

40cm beauty dish

Mocht ik in het Engels bloggen, dan was de titel van deze post geweest: “Small flashes and big modifiers“. Zo’n bloggers-fotografen lopen er al genoeg rond en bijgevolg is veel nuttige informatie niet op een vlotte manier beschikbaar voor mensen die het Engels niet zo goed onder de knie hebben.

Ben je een fotograaf die graag flitst op locatie? Heb je één of meerdere reportageflitsers? Zou je graag eens wat anders gebruiken dan die eeuwige doorflitsparaplu’s? Dan kan dit interessant worden voor jou!
Sony/Minolta-gebruikers worden extra verwend in het tweede deel van deze blogpost.

Het perfecte koppel

Het perfecte koppel

Strobist = lichtgewicht?

Het klopt: met grote softboxen & dishes ben je met groter materiaal op weg. Als je dan toch de moeite doet om dit alles mee te zeulen, kan je je eventueel uitrusten met een flistkop annex voeding voor meer flitskracht, maar dan sta je voor een grotere aanschafkost en zo’n aggregaat weegt ook al snel een paar kilogram.
Daarom opteren veel hobby- en professionele fotografen om enkele reportageflitsers mee te nemen en deze los van de camera te gaan gebruiken.

Over de grote variëteit aan draadloze flits-triggers ga ik het hier vandaag niet al teveel hebben maar des te meer over een goedkope en vlotte manier om je reportageflits aan een beauty dish en softbox – voor gebruik in de studio – te bevestigen.

Bowens S-type adaptor

Bowens S-type adaptor

Er bestaan meerdere oplossingen met elegante flash brackets, maar deze kosten per stuk al gauw tegen de 100 Euro! Wanneer je zoals ik met Bowens type S softboxen en reflectoren werkt in je studio, dan is deze koppeling van Illustar een goedkoper alternatief, voor ongeveer 25 Euro. Hiernaast staat deze – mits een beetje knutselwerk – al gemonteerd op een standaard neigkop.

Om je flits erin te bevestigen (in dit geval een Nikon SB-26), volstaat het om de bovenste helft te omzwachtelen met een polyurethaan matje dat je ongetwijfeld ooit al ergens bijkreeg als beschermingsmateriaal in één of andere verpakking. Op maat knippen en je bent er klaar voor.

SB26 in de adaptor ring

Zorg ervoor dat je het bedieningspaneel van de flits vrij houdt. Wanneer je niet met TTL-functionaliteit werkt, is het nodig dat je dit vlot kan bereiken om de flitskracht en zoom in te stellen.

De draadloze flitstrigger zit op het beeld hiernaast gewoon aan de flits bevestigd, maar hier zijn vele variaties mogelijk, afhankelijk van het type trigger dat je gebruikt.

Beauty dish

Het is aangeraden om de 20mm groothoek-reflector van de flits uit te klappen voor een optimale spreiding van het licht. Met een 40cm grote beauty dish erop ziet het geheel er als volgt uit:

 

Het uitzicht is niet zo aantrekkelijk maar de kwaliteit van het licht is om van te snoepen. Hieronder het resultaat met 1/64 van de flitskracht (Nikon SB-26) en camera-instelling 1/50sec  f5 ISO100 + zwak omgevingslicht. Aan de linker kant is wat verlies op te merken, maar ik stond niet perfect loodrecht op de lichtbron.

SB26 1/64 power in 40cm beauty dish

SB26 1/64 power in 40cm beauty dish

 

Je kan ook het douchekapje – of de diffusor – op de beauty dish bevestigen voor zachter licht. Hieronder het resultaat met 1/64 van de flitskracht (Nikon SB-26) en camera-instelling 1/50sec  f5 ISO100 + zwak omgevingslicht.

SB26 1/64 power in diffused beauty dish

SB26 1/64 power in diffused beauty dish

 

20x90cm striplight

20x90cm striplight

Strippen!?

Wil je verder experimenteren? Waarom niet eens een grotere softbox of een smalle striplight proberen! Ik heb in mijn studio zo’n schattige striplight van 90x20cm staan, voorzien van een dubbele diffusor en bijhorende grid.

Ik ben eigenlijk een klein beetje verliefd op deze smalle softbox omdat deze de grootst mogelijke controle toelaat over het te belichten gebied en tegelijk een heel mooi zacht licht oplevert.

Striplight met binnendiffusor

Striplight met binnendiffusor

Rechts zie je een verschrikkelijk lelijke foto van de striplight, met daarin enkel de binnendiffusor bevestigd. Dit is niet de lichtverdeling die we wensen: ongelijk en bijgevolg oncontroleerbaar!

Het wordt heel wat beter wanneer we ook de buitenste diffusor – of in het schoon Nederlands: spreidingsdoek – bevestigen. De hoogte van de striplight wordt bijna volledig uitgevuld met licht. Hierbij moet je wel op enkele details te letten: zorg ervoor dat de flitskop verticaal georiënteerd is, én je moet natuurlijk ook de groothoek-reflector uitklappen.

Striplight met beide diffusors

Striplight met beide diffusors

Dit is mooi licht, zacht én controleerbaar. Alle foto’s van de striplight zijn gemaakt met de SB-26 ingesteld op 1/32 flitskracht en camera-instelling 1/50sec  f5 ISO100 + zwak omgevingslicht .

Striplight met dubbele diffusor en grid

Striplight met dubbele diffusor en grid

Je kan gerust nog een stapje verder gaan om de spreiding van het licht in de hand te houden, door ook nog het grid te bevestigen (rechts).

Mijnheer, gebruikte u geen Sony-materiaal?

1. Mijnheer is niet thuis😉
2. Ja hoor, nog steeds en ik hoop dat ik dat nog lang mag doen!

Radiogestuurde flitstriggers voor Sony zijn niet gemakkelijk te vinden. Ik gebruik zelf een oplossing met een tussenstuk waardoor ik een standaard hotshoe-trigger op mijn A700 kan zetten. Deze stuurt een aantal receivers aan (eveneens standaard hotshoe) en dat is de reden waarom ik zoveel oude Nikon-reportageflitsers in mijn tas heb!

Daarnaast kan ik wél van de TTL-luxe gebruik maken, wanneer ik via een infrarood verbinding mijn Sony(-compatibele) flitsers wil aansturen. Omdat niet iedereen een (dure) HVL F58AM heeft om als commander te dienen, toon ik de meest eenvoudige opstelling met een infrarood aangestuurde Metz 48 AF-1, compatibel met de Sony/Minolta flitsschoen.

TTL met Metz en Sony!

TTL met Metz en Sony!

 

Het volstaat om de Wireless Flash-functie op je Sony Alpha camera in te schakelen. Neem de handleiding er even bij voor het correct instellen, het is eenvoudig:

  • flits op camera zetten
  • flits en camera inschakelen
  • WL flitsfunctie kiezen
  • flits laten aanstaan en van de camera halen
-1 stop ND filters

-1 stop ND filters

Je kan nu je flits draadloos aan sturen mét TTL-functionaliteit. Let goed op dat de ontvanger (het dieprode venster in de foto hierboven) van je flits steeds naar de camera gericht is. Deze dient om alle informatie – nodig voor een correcte belichting – tussen camera en flits uit te wisselen.

De flits staat nu klaar, maar hoe ga je ze laten afgaan? Simpel: met de opklapflitser van je camera.
Nu hoor ik je denken “die is toch véél te straf! Ik wil dat extra licht niet in mijn foto!“… geen paniek want dit is een probleempje dat gemakkelijk op te lossen is: demp het licht van je opklapflitser met een neutrale grijsfilter, ook gekend als ND filter.

Zo één filter vermindert het licht met 1 f-stop. Vouw deze filter driedubbel en het flitslicht vanop je camera wordt verwaarloosbaar maar wél nog sterk genoeg om de losse reportageflitser te laten afgaan.
Dit is ook dé oplossing voor gebruikers van Sony Alpha A33 en A55 SLT camera’s die studioflitsers willen aansturen!

Ik heb er een aantal op reserve, want je verliest die dingen toch maar altijd🙂
Hieronder een setup met mijn vanonder-het-stof-gehaalde A300.

tripple fold ND-filter to minimize onboard flash output

tripple fold ND-filter to minimize onboard flash output

Deze combinatie werkt perfect. Hieronder een beeldje met de A700, Minolta 135mm f2.8 lens, Metz AF 48-1 flits in beauty dish (zonder diffusor) links van de camera.

Mocht je nog met vragen zitten, je bent altijd welkom op één van mijn workshops, individueel of in groep. Hou deze pagina van mijn website in het oog voor de planning.

An

An

 

5 thoughts on “Reportageflitsers en grote modifiers

  1. Heldere uitleg Geert.

    Voor Bowens bestaan er wel erg veel prijsbewuste alternatieven. Maar voorlopig ben ik nog Elinchrom Fan (voor de Big Flashes).

    Wel al gemerkt dat personen heel wat makelijker (creatief) te belichten zijn dan honden. TLL gaat het doorgaans helemaal fout (reflectie en kleur vacht). Ik kies dus steeds meer voor M en lichtmeten (Ik hou niet van PhotoShop). Ik denk dat ik voor honden zeer kleine softboxjes met grid ga moeten zoeken…

    Have fun

    Kurt

  2. Excellent, Geert. I also use small flashes in big boxes. I got hold of some diffuser sheets, the kind they use over neon tubes, and they have worked well for me – very little light reduction compared with the regular softbox fabrics. But your beauty dish looks smarter than mine.

  3. Pingback: Softbox losse flitser - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

  4. Pingback: Over stappen van Sony... of mischien niet? - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

  5. Pingback: Draadloos flitsen van een Sony a330 - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

Geef een reactie

