Rescue 911

Modellenfotografie op locatie bij winterse vriestemperatuur is niet zonder risico. Je model kan het héél erg koud krijgen, met kiekevel en eventueel verkleuring van de vingers en andere lichaamsdelen tot gevolg, of erger nog: een slecht humeur. Als fotograaf kan je bv. uitglijden of, als je met flitsers werkt, last krijgen met de batterijen.

Dat laatste was het geval tijdens een sessie met Romy, in vergelijkbare omstandigheden. Geen winterzonnetje deze keer en aangezien we voor een overdekte locatie kozen, ging ik nog eens met mijn reportageflitsers op pad, à la strobist. Naar het eind van de sessie waren de batterijen danig onder invloed van de temperatuur – net als Romy die rondjes liep om op temperatuur te blijven – en had ik meer misfires dan wat anders.

Foto’s verwijderen van de geheugenkaart doe ik nooit tijdens een reportage, je loopt immers meer kans op een kaartfout, dus kwam ik thuis met héél wat onderbelichte beelden.
Na het inladen in Capture One 6 Pro (C1), wou ik de missers verwijderen, maar merkte dat daar toch wel sterke beelden bijzaten en liet me verleiden om de nieuwe mogelijkheden van C1 eens ferm aan de tand te voelen. Zou het beeld te redden zijn?
Waarom nu pas, vraag je? Ik liet de 0-versie passeren omdat die toch nog vervelende bugs kunnen bevatten en deed pas de upgrade toen versie 6.1 als relatief stabiel gekend was.

Ik koos onderstaand beeld, gemaakt bij ISO 250, f4 en sluitertijd 1/80″. Om te beginnen was het nodig om de belichting van dit RAW-bestand 2+1/2 stop te gaan bijlichten. Als je rekent op een flits en die doet het niet, dan is dat soms nog niet genoeg. De rest van de bewerking, lees je onder de foto.

Romy

Romy

De nieuwe zwartwit functie is handig! De basis van het zwartwit beeld is niet zomaar een gedesatureerd beeld, maar je kan de intensiteit aanpassen in rood, geel, groen, cyaan, blauw en magenta van het originele kleurenbeeld individueel afzwakken of intenser maken. Wat het effect daarvan is? Als je bv. het rood intenser gaat maken, dan worden werkelijk alle kleine onvolmaaktheden van de huid zichtbaar en dat wil je zeker niet…

Eindelijk kan je split-toning toepassen. Hierbij kan je (desgewenst) onafhankelijk van mekaar, een andere kleurtoning toekennen aan de highlights (lichte partijen) én aan de shadows (donkere partijen), alsook de saturatie van beide. Bovenstaand beeld van Romy gaf ik een gele/oranje tint in de hoge lichten en cyaan in de schaduwen.

De meest spectaculaire upgrade bij C1 versie 6, is toch wel dat je met local adjustment layers kan gaan werken. Eindelijk, zou ik willen zeggen, want 95% van mijn beelden moet ik nu niet meer in Photoshop (versie 7, lach maar…) laten passeren voor wat dodging & burning. Zoals je kan vermoeden, was het nodig om de linkerarm van Romy 2/3 stop door te drukken (burning). De schaduwpartij van haar gelaat is 1/3 stop tegen gehouden (dodging).

Uiteindelijk passeerde het beeld wel nog in mijn ouwe Photoshop om één van mijn handgemaakte randen toe te voegen. Dat kan voorlopig nog niet in C1.

Vragen? Suggesties? Laat maar weten!

model: Romina P.
PUA & styling: Sarita S.

2 thoughts on “Rescue 911

  1. ’t ja. En dan te weten dat ik C1 links heb laten liggen omdat in de vorige versie nog geen local adjustment zat. In LR wel, dus het is LR geworden.

    Inmiddels draait de C1 test (free 30day’s). Resultaat is mooi, maar ik ben er nog veel minder handig in dan in LR.

    Wat ik zeker mis in bv je borstelgrootte aanpassen met de [ en ] toets…

    • Kurt, aanpassen van de borstelgrootte met de rerchtermuistoets is handig genoeg voor mij. Ik heb een tijdje geprobeerd om met een tablet te werken, maar dat beviel me niet zo goed.

Geef een reactie

