Polaroid en nachtmerries

Vanavond ga ik niet naar bed.
Ik durf niet.
Ik ga boze dromen hebben.
Nachtmerries.
Ik stel beeld me nu al in dat ik om 4.37 uur wakker word, badend in het zweet, want mijn doos, mijn mooie doos, my precious is leeg!

 

De laatste doos Polaroid Type59, 4x5" formaat

De laatste doos Polaroid Type59, 4x5" formaat

Waarom?

Binnenkort gebruik ik ze, die allerlaatste doos Polaroid Type 59 Color Instant Sheet Film in 4×5″ formaat.
OCT 07″ staat gevoelloos op de onderkant van de doos geblokletterd. “use before/utilisez avant/utilizar antes de” heeft een inspiratieloze designer erbij laten drukken, in witte letters op de blauwe ondergrond.
Ze is waarschijnlijk één van de laatste ooit geproduceerd en misschien wel de laatste in ons landje.

Het wordt voor mij het afscheid van een periode waarin ik het geluk had deze instant film te kunnen gebruiken. Geen schrik, ik zal deze niet zomaar voor eender wat gebruiken.
Samen met de Speed Graphic en mijn favoriete Sinaron S 210mm f5.6 lens, wordt het de drager van Transfer your Soul.


Een "hero shot" van mijn omgebouwde Speed Graphic met Sinaron S 210mm f5.6 lens

Ik keek even na en merkte dat ik in mei 2009 als eens berichtte over deze reeks (het eerste concept dateert al van 2008), maar nu komt ze er zeker aan! In tussentijd werkte ik een ander project af, de Fenomenale Humaniteit. Nu ik hiervan de tentoonstellingsprints klaar heb, is mijn hoofd terug leeg genoeg om het vol te proppen met de laatste details voor een rood-geïnspireerde reeks van 7 beelden.
De uiteindelijke bewerking wordt emulsion lift, waarbij de originele foto onherroepelijk vernietigd wordt. Je zou voor minder slecht gaan slapen🙂

Zelfportret op Polaroid Type59, emulsion lift

Zelfportret op Polaroid Type59, emulsion lift

Wordt ongetwijfeld vervolgd, en liefst met berichten die niets te maken hebben met nachtmerries…

Geef een reactie

