Eindelijk lente! (en nieuw glas)

Joke

Sony 50mm f1.4

Alleen wie ganse dagen en nachten aan het computerscherm gekluisterd zit, heeft het nog niet gemerkt: het is eindelijk lente! De winter duurde veel te lang, maar sinds enkele dagen krijgen de bomen terug blad en ontluiken de bloesems. Perfekt moment voor een voorjaars-fotosessie met Joke.

We spraken af aan een paardenstal in het Gentse. Dankzij de zorg die besteed was aan de make-up, was het voor mij een fluitje van een cent om de foto’s in CaptureOne5 Pro na te bewerken, al is deze term in dit geval zelfs nog overdreven.

Joke had specifieke wensen over de foto’s waarmee ze haar portfolio wou aanvullen: dromerige sfeer, een beetje high-key en na afloop waren we er allebei van overtuigd dat we in dit opzet geslaagd waren.

Joke

Minolta 135mm f2.8

We begonnen de sessie achter op de wei, met de bloesems als achtergrond in het tegenlicht. Joke werd belicht met een zilverkleurig Sunbounce reflectiescherm.

Deze techniek levert een belichting van hoge kwaliteit waarbij de zon niet als hoofdbelichting wordt gebruikt, maar als haarlicht. Een assistent stuurt vervolgens met het Sunbounce reflectiepaneel het opgevangen licht terug naar het model zodat er een bijna schaduwloos beeld verkregen wordt.

Een brandend vuurtje nodigde ons uit tot een experimentje, wat naar mijn bescheiden mening zéér goed afgelopen is.

Na het verdwijnen van het mooie avondlicht, werd de flitsset bovengehaald voor wat portretten aan de stal en voor de schuurdeur.

Het was voor mij ook de vuurdoop met mijn nieuwe/oude Minolta AF 135mm f2.8 lens. Ik had al veel gelezen over de kwaliteiten van deze compacte telelens, maar het resultaat is nog indrukwekkender.
Heel binnenkort komen er nog enkele andere lenzen met vaste brandpuntafstand (ook primes genoemd) bij in mijn verzameling, in het kader van een upgrade van mijn arsenaal en standaardisering naar authentieke Minolta-lenzen toe. Momenteel ben ik zo aan het onderhandelen over nog ander vintage Minolta glass: 20mm f2.8 en de legendarische 85mm f1.4 G!

Joke

Sony 50mm f1.4

Meer foto’s uit deze sessie vind je hier.

Geef een reactie

