“The decisive moment”, net iets anders bekeken

the happy fishermen

beet!

De juiste man op de juiste plaats. Zo voelde ik me afgelopen zondagavond, net na 21 uur toen ik met de Speed Graphic (nog op statief) over mijn schouder van De Gavers terug naar de wagen wandelde.

De voorafgaande fotosessie was niet zo succesvol als ik gehoopt had, de wolken wilden niet echt meewerken. Een beetje verveeld keerde ik dan maar terug naar huis, maar net voor de parking, aan een klein vijvertje, was wat volk samengetroept om de late vangst van een stel vissers te volgen: aan de lijn hing duidelijk een sterke jongen die aardig wat weerwerk biedde.

De man haalde een karper van 9 kilogram op en was maar al te blij toen ik vroeg of ik hem met zijn vangst mocht fotograferen. Blijkt dat hij ook nog eens bij me in de buurt woont!
Snel opstellen (lees: scherpstellen – licht meten – filmhouder erin – en alle andere dingen die je over het hoofd kan zien…) terwijl de vis onthaakt werd en dan smile naar die antieke camera in het zachte, gedempte licht van de avondzon… een mooie afsluiter van zijn en mijn dag.

En de karper? Die mocht terug het water in.

The decisive moment, daar hoef je niet altijd op te wachten, je kan het ook gewoon tegen het lijf lopen!

Technisch: Speed Graphic 4×5″ met Sinaron S 210mm f5.6 lens. Opname op Wephota NP24 200ASA film met sluitertijd 1/15 bij diafragma f16 en ontwikkeld in Moersch Tanol 1+1+100 (11′). Print op Ilford MGIV barietpapier, ontwikkeld in Amaloco Cooltone, formaat 30x30cm.
Klik op de foto voor een grotere versie op flickr.

Geef een reactie

