Calla (zanthedesia)

Plichtwerk voor alle fotografen: fotografeer een calla, zowat de meest klassiek gefotografeerde bloem in de ganse wereld. Eén van mijn versies toon ik jullie vandaag: Een anderhalf jaar oud beeld dat ik onlangs tussen een stapel prints terugvond. De bloem plukte ik in de tuin van mijn moeder, die had er een kleine verzameling van staan, het was enkel wachten tot op het juiste moment om een mooi gevormde bloem te vinden en daarmee snel voor de camera te geraken.

Het is een contactafdruk van een 8×10″ negatief (20x25cm), gemaakt met mijn zelfgebouwde 8×10 grootformaatcamera, met daarop – als ik het niet mis heb – een Schneider Kreuznach Symmar 360mm f5,6 lens bij 1:1 vergroting. Ik twijfel een beetje aan de lens omdat ik in die periode nogal wat lenzen in huis had – enkel de beste zijn overgebleven.

De print is gemaakt op Ilford warmtoon barietpapier, die ik daarna behandelde in koper- en seleniumtoner, maar niet op de gebruikelijke manier. In plaats van de print in de toner te schuiven, overgoot ik deze met de toner, met als gevolg een wilde variatie aan strepen en ongelijkheden. Niet mis, al zeg ik het zelf… de combinatie van koper en selenium geeft de print een bruine tint met een roze gloed in de hoge lichten. De bronzing van de doorgedreven omkleuring is spectaculair maar onmogelijk om op scherm weer te geven. Deze zou je echt live moeten zien!

Calla

Een tweede beeld van een Calla (van dezelfde dag) toont een geopende kelk die ik besproeide met waterdruppels. De selenium toning heeft hierbij iets korter geduurd:

Calla

Klik op de beelden voor een grotere versie.

Geef een reactie

