Klaar voor de kunstmaand!

De afgelopen dagen werd op het Spruitjeshof duchtig gewerkt om een aantal prints klaar te maken die je van 2 tot 31 mei te Ninove kan bewonderen.

Een tijdje geleden werd ik aangenaam verrast door een telefoontje van Petra, van SC Ninia te Ninove, me de vraag of ik geïnteresseerd was om een ganse maand werk te exposeren in het shopping center. Uiteraard hapte ik dadelijk toe, ook al heeft de manier van exposeren niet dezelfde allure als een solotentoonstelling in bijvoorbeeld het fotomuseum te Charleroi. Samen met 3 andere kunstenaars uit de streek mocht ik er deelnemen aan de kunstmaand en in de etalages een aantal werken plaatsen.

prints selecteren

prints selecteren

Het eerste dat in je opkomt, is wat ga ik daar tonen? Een eenvoudige vraag met vele mogelijke antwoorden. Gezien het karakter van een shopping center en de verdeling van de werken over verschillende etalages, kon ik het tonen van gelinkte foto’s dadelijk uitsluiten. Een serie gerelateerde of gelijkende beelden tonen aan een publiek, dat deze met een interval van pakweg 5 minuten te zien krijgt, roept een te hoog déjà-vue gevoel op en zou een vermoeden van gebrek aan originaliteit doen onstaan. Zo’n serie komt pas tot zijn recht wanneer je in alle rust en heel overzichtelijk de foto’s kan bekijken. Daarnaast moet je er ook nog eens rekening mee houden dat de foto’s geschikt moeten zijn voor een publiek van 1 tot 111 jaar.

Ik opteerde er dan ook voor om een aantal werken van de afgelopen jaren te selecteren om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Elke was daarbij (zoals altijd) mijn klankbord. Uiteindelijk kozen we samen 6 heel verschillende traditionele prints uit, in de donkere kamer gemaakt op katoenvezelpapier met zilver-emulsie, ook gekend als bariet-papier.

pass-partouts uitsnijden

passe-partouts uitsnijden

Aangezien niet al mijn prints netjes voorzien zijn van passe-partout maar samen in een reusachtige (en eigenlijk veel te grote) portfoliomap zitten, had ik nog wat werk met het uitzoeken van de geschikte kaders en het snijden van de passepartouts.

Daarna was het kwestie van de werken in te kaderen. Hierbij liet ik het glas achterwege om ongewenste reflecties tegen te gaan: de werken staan sowieso al in een etalage en een extra glas zou de zaak er alleen maar slechter op maken. Over de aanwezige verlichting zal ik ook maar niets zeggen…

kaders

kaders

Van 1 tot en met 31 mei 2009 kan je in Ninove terecht om – verspreid over de etalages – schilderijen, ceramiek, kunstmeubels en foto’s te bewonderen, tijdens de openingsuren van het shopping center.
Mijn bijdrage bestaat uit:

  • Amaryllis Mont Blanc (#1 uit de serie Death of a flower), contactafdruk van 8×10″ negatief,  charmant voor de dames
  • Schuur van de Engelsmolen, contactafdruk van 8×10″ negatief, met een ietwat donkere insteek
  • Locomotief, vergroting van 4×5″ negatief, voor de kindjes & papa’s
  • Cap d’Erquy, vergroting van 6x7cm negatief, een beetje abstract
  • Nude Beach, vergroting van 4x4cm negatief (toy camera), een beetje humor
  • Aan de Kapel van Bevingen, contactafdruk van 7×17″ negatief, zéér herkenbaar voor de Ninovieters

Op één na zijn alle werken ook te bekijken op fijnefotografie.be, zoek maar uit, maar kom vooral eens naar het echte werk kijken.

klaar!

klaar!

Mijn reclame is voor een maand verzekerd, intussen ga ik lekker communieplechtigheden en trouwlustigen fotograferen… want juni wordt weer helemaal aan de kunst gewijd.

Geef een reactie

