Een stapje dichterbij de realisatie

Niki met mantel

een tipje van de sluier

Deze ochtend had ik een kennismakings-shoot met Niki, een jong beginnend model uit de streek. De bedoeling van zo’n kennismaking, is om de mogelijkheden en beperkingen van het model te leren kennen. Wanneer deze nog niet lang actief zijn, heeft dat zeker zijn nut: wat is het scala aan poses, wat werkt en wat werkt niet, acteertalent, gelaatsuitdrukking… alles moet fotografisch afgetast worden.

Niki aan het raam

transparant

De zon was zeer prominent aanwezig en heb deze in een aantal beelden gebruikt als harde back-light. Het resultaat daarvan zie je duidelijk in de kledij die een zekere vorm van transparantie krijgt. Om voldoende invulling van het gezicht te krijgen, heb ik deze keer geen gebruik gemaakt van een reflectiescherm of flitsers (ik had vandaag geen assistent mee). De belichtingscompensatie in de camera heb ik 2/3 tot 1 stop hoger gezet met als bijkomend voordeel dat de (anders storende) achtergrond goed overbelicht wordt en daardoor aan belang inboet.
Mocht ik in dit geval reflectieschem of flitsers gebruikt hebben, dan was dit effect volledig verloren gegaan.

ingetogen

ingetogen

De beeldbewerking van deze sessie was heel snel gebeurd: hoe drukker het is, hoe sneller ik hieraan begin. Om de sfeer van de uiteindelijke serie op te roepen, werden de beelden 50 à 60% gedesatureerd en heb ik er nog wat extra rood uitgehaald. De beelden die te sterk aanleunen bij de uiteindelijke sets voor Transfer your soul, onthou ik jullie nog. Ik wil nog niet alles verklappen…

Een paar blogposts eerder kon je al lezen dat april goed gevuld zat met het uitwerken van de sets voor Transfer your soul en de zoektocht naar modellen. De goede ervaring met Niki deze voormiddag, zette me ertoe aan haar uit te nodigen om deel te nemen aan het project én ze is hiertoe bereid. Bedankt Niki, met jou erbij zijn alle beschikbare plaatsen opgevuld! Carolien, Niki, Dorien, Marijke en Wilmer zijn de uitverkoren modellen. Nu kunnen we eindelijk beginnen met onze agenda’s definitief op mekaar af te stemmen.

Geef een reactie

