Golgotha

Golgotha, schedelberg, kalvarie… synoniem met het lijden van de gekruisigde Christus. Ik liet me eind 2008 door dit tafereel inspireren voor deze triptiek. Uiteraard zijn de individuele beelden te zien op fijnefotografie.be. De traditionele prints op barietpapier werden pas in 2009 afgewerkt in de donkere kamer.

Golgotha - tripiek

Golgotha - tripiek

Samen met model David werkte ik deze drie beelden uit in studio. De gebruikte belichting zie ik nog niet veel mensen nadoen met studiofliters en dat is ook niet wat ik gedaan heb… painting with light maar dan niet in de Wikipedia betekenis. Ieder relevant onderdeel van het lichaam van David belichtte ik met een kleine, zwakke  zaklamp met daaraan een koker om het licht zo compact mogelijk te houden, een pocket snoot als het ware.
Met de gebruikte 100ASA zwartwit film duurde het zo ruim 5 minuten per beeld om David te beschilderen.

Een grootformaatcamera op 4×5″ biedt me een preview op het matglas, maar wanneer je in een pikdonkere studio pas na het openen van de sluiter een minieme hoeveelheid licht aansteekt, dan ben je daar natuurlijk niets mee. Het enig wat ik van tevoren kon doen, was scherpstellen en verder vertrouwen op enkele tests die ik weken voordien gedaan had met hetzelfde zaklampje.
Je kan na de belichting ook niet snel even op het display het histogram nakijken en het is wachten to na de ontwikkeling van de films om het uiteindelijke resultaat te zien.

Spannend, die analoge fotografie… nietwaar?

Geef een reactie

