Tussen de soep en de patatten

mieke met CDNeem dit gerust letterlijk.

Ons oudste dochtertje, Mieke, is 3 jaar en al een hele hulp in de keuken. Maar soms vindt moeke dat niet zo handig en wordt vake (ik dus) ingeschakeld als afleidingsmanoeuver i.p.v. het vlees te braden.

Mieke had haar favoriete Kind en Gezin DVD gevonden en wou ernaar kijken zonder daarvoor gebruik te maken van de DVD-speler. Leuk beeld, en een opportuniteit bood zich aan omdat ze daardoor toch een paar minuten rustig aan het tafeltje in haar speelhoek bleef zitten: weer wat foto’s voor haar album.

Mijn fototoestel, of beter: eentje van de vele, ligt daarvoor altijd klaar. Mieke wordt graag gefotografeerd en weet zelfs wanneer ze me kan vragen om even op het display te kijken. Met de Sony lukt dit, wanneer ik film gebruik uiteraard niet… vake kijken?

snootMeestal staat er wel een statief annex flits in de woonkamer (je moet die dingen toch ergens kwijt), voorzien van een draadloze trigger. Vandaag stond er toevallig een gridded snoot op de flits; dit is een eenvoudig verlengstuk dat op de flitskop wordt gezet, en waarvan het uiteinde is volgeplakt met zwarte rietjes (2 Euro voor 100 stuks bij Carrefour) die het licht geleiden, waardoor het geprojecteerde licht een compacte, mooie ronde vorm krijgt. Meestal gebruik ik deze als haarlicht of om een accent te leggen, maar vandaag werd het mijn enige lichtbron.

Met de flits op halve kracht (een tweedehandse Nikon SB-26) op 2 meter, netjes rechts van de camera geplaatst, kreeg ik een mooie compacte opgelichte zone. Als gevolg van het werken met slechts één lichtbron zijn er natuurlijk harde schaduwen en een vrij hoog contrast te zien, maar daar hou ik wel eens van. Diafragma op f4.5 voor wat scherptediepte en de sluitertijd op 1/200 om het omgevingslicht te onderdrukken, dit alles uiteraard op ISO 100.

Een leuk vader/dochter-moment en enkele foto’s later mochten we terug in de keuken, en het mag gezegd worden: ’t was weer lekker!

mieke met CD

Geef een reactie

