De lente komt eraan, tijd voor een nieuw reflectiescherm!

Maar voor we aan de zon denken, gaan we (Elke, ikzelf en de kindjes) einde deze maand nog even voor een korte sneeuwvakantie naar Oostenrijk. Ondertussen ben ik wel al aan het rondkijken naar een vervanging voor mijn wankele 5-in-1 opvouwbaar reflectiepaneel.

Waarom weeral nieuw materiaal? Naast het feit dat de meerderheid van de fotografen materiaalfetisjisten zijn (bekende verschijnselen zijn GAS en Magic Bullet Chasing), denk ik aan nog een paar verschillende redenen. Een rond reflectiepaneel…

  • … is rond, heeft een wankele rand en gedraagt zich al snel als een mislukte parabool;
  • … verdeelt het licht niet goed, het gereflecteerde licht is een ondefiniëerbare blob;
  • … is redelijk oncontroleerbaar en heeft last van het minste zuchtje wind.

5in1

De enige voordelen zijn het gewicht, compacte opvouwen en de prijs… maar you get what you pay for! Aangezien we bij het gebruiken van een reflectiescherm net een ietsje meer dan de neusvleugels van de modellen willen oplichten, is een vlakker systeem wenselijk…

En dan nu: de opties!

Nadat ik de afgelopen maanden likkebaardend in de produktlijn van Californa Sunbounce heb zitten rondklikken, kon ik eergisteren onze collega Tom in actie zien met een Sunbounce Pro (of was het nu de Big?), was de beslissing tot vernieuwing snel gemaakt. Diezelfde dag viel ook de naam Walimex, die een 4-in-1 reflectiescherm in frame van vergelijkbaar formaat aanbiedt.

Even de twee vergelijken:

  • formaat: S(unbounce) 130x190cm / W(alimex) 150×200
  • frame: (S) demonteerbaar /(W) opvouwbaar
  • bekleding: (S) keuze uit recto/verso stofjes /(W) wit/zilver/goud/zwart
  • handelbaarheid: (S) zijgrepen + 2 dwarslatten /(W) geen zijgrepen + 1 dwarslat
  • prijs: (S) 375 Euro /(W) 190 Euro

Afgaande op de prijs, zou ik direct naar het Walimex scherm grijpen, mocht het niet zijn dat goedkoop op termijn meestal duurkoop betekent… ook al zit er meer in de set. Naast deze levenswijsheid (*kuch*), lijkt me het opspansysteem van de Sunbounce beter, het doek komt strakker te staan – én ik ben zeker het opvouwsysteem van Walimex op termijn schade zal toebrengen aan het doek.

sunbounce big

Mijn keuze is gemaakt, ik contacteer even mijn boekhouder (lees: mezelf) om te kijken of er nog wat budget is voor een wit/zebragestreepte Sunbounce Pro!

Gauw maar op zoek naar een assistent of 2 om binnenkort mijn gerief te dragen! (gelukkig zijn modellen daar meestal ook niet vies van…)

7 thoughts on “De lente komt eraan, tijd voor een nieuw reflectiescherm!

  1. Pingback: Reflectiescherm - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

Geef een reactie

